Første korpsår

I korpset utvikler musikanten musikalske, sosiale og organisatoriske ferdigheter.

Trygghet er grunnleggende for at musikanten skal kunne lære, trives og finne seg til rette sosialt i gruppa.

Musikanten trenger raskt å oppleve mestring, utvikling og fellesskap for å bli i korpset.

Sosialt

Musikanten trenger å oppleve trygghet for å kunne lære. Korpset skal være et inkluderende fellesskap der barna blir kjent med hverandre på kryss av kjønn, alder og skoler.

I løpet av det første året er det viktig at musikanten:

  • Opplever å ha blitt kjent med og trygg på dirigenten og andre voksne.
  • Har blitt kjent med flere innad og på tvers av grupperinger i korpset (aspirant, junior og hovedkorps).
  • Opplever at alle er viktige i korpset.
  • Har erfart at i korpset tar alle ansvar, retter seg inn etter hverandre og hjelper hverandre.
  • Opplever at sine og andres foresatte heier på og har fått forståelse og engasjement for aktiviteten.
  • Opplever at aktiviteten er synlig og verdsatt i skolen og lokalmiljøet.

Organisering

Organisering i og rundt korpsøvelsen har mye å si for gjennomføringen av øvelsen og musikantens opplevelse av å delta. I løpet av det første året skal musikanten ha blitt kjent med og fått trent seg i hvilke rammer, normer og regler som gjelder.

Musikanten må lære:

  • Hva som trengs på øvelsen. Eks. Instrument, noter, notestativ/noteklype, blyant, pussesaker (treblås), ventilolje (messing), fliser (klarinett/saxofon) og vannflaske.
  • Hvordan korpsøvelsen organiseres. Eks: Hvor skal man pakke opp? Hvem sitter hvor? Når passer det å prate og gå på do? Hva skjer i pausen?
  • Å slå opp notestativ.
  • Å holde orden på instrument og noter.
  • Hvordan man kan øve hjemme.
  • Å holde konsert. Eks: Entre scenen, ta imot applaus og å være publikum.

Musikalsk

Det første året er det viktig at musikanten kommer raskt i gang med å oppleve mestring, musisering og spilleglede alene og sammen med andre. Gode øvelser hver uke er viktig, og musikantene trenger jevnlig små og større opptredener å øve mot. Opptredener er også viktig for å dele spilleglede, og også knytte de foresatte til aktiviteten. Opplæringen bør foregå både på gehør og med noter. Bygg en solid grunnmur ved mengdetrening og varierte innfallsvinkler og metoder.

Dette er konkrete elementer det er fornuftig å jobbe med det første året:

  • Rytme: Firedel, halvnote, helnote og åttedel samt tilsvarende pauser.
  • Klang: Toneproduksjon. Spille naturlig ut, lytte etter egen klang og lytte etter andre.
  • Melodi: Frasere og musisere. Start med mengdetrening i lite tilnærmet unisont omfang som det kan bygges videre på. (Start med en felles tone og bygg på videre.)
  • Dynamikk: forte (f) og piano (p).
  • Artikulasjon: Staccato, tenuto, legato og marcato.
  • Form: Forstå at musikken har en form med ulike deler. Eks: spørsmål/svar, oppbyggings- og avslutningsfraser, ABA-form, vers og refreng.
  • Harmoni: Start tilnærmet unisont og utvid i løpet av året til for eksempel flerstemt med lik rytme, eller tilnærmet lik rytme.
  • Samspill: Lytte seg inn og justere seg etter de andre.
  • Kan følge tegn fra dirigenten