“Treff noten” – et lite spill for å øve intonasjon

av Hallvord R., 04/01/2024

Her er det et lite eksperiment som kanskje kan være nyttig og gjøre det litt interessant å øve: spillet “Treff noten“.

Det er et ganske enkelt konsept: du velger en skala eller enkelt-noter å øve på, starter spillet, og så får du tilfeldige noter, en av gangen. Du får tilbakemelding på om du spiller noten riktig (og ser grafisk om du ligger litt over eller under). Å treffe tonen riktig og holde den lenge nok, gir poeng. Du kan se hvor mange poeng din avdeling og hele korpset har fått til sammen, og hvor mange dager du selv eller korpset har øvd i strekk (“streak”).

Det gjelds å holde tonen helt til hele instrumentet er blått:

Når du treffer riktig tone, blir noten blå og instrumentet fylles med farge

Målet med spillet er å motivere for notelæring og intonasjons-trening gjennom målrettet øving. Jeg tror ikke spillet er særlig vanedannende (dessverre heller litt i minste laget foreløpig!). Korpset har full kontroll over persondata for alle brukere – ingenting spores eller samles inn.

For å spille, gå til nettsida og skriv inn enten epost-adresse eller mobilnummer for foreldre eller musikanter (alle i Ila og Bolteløkka skolekorps skal ha tilgang). Da får du tilsendt innloggings-lenke som tar deg rett til “Treff noten!”-spillet.

Noen tips og råd:

  • Husk å gi tilgang til mikrofon når den spør.
  • Gi Hallvord beskjed dersom spillet ikke “forstår” hvilken tone som spilles selv om musikanten griper riktig. Det er ikke sikkert all transponering skjer korrekt.
  • Slagverksmusikanter kan prøve å bruke klokkespill dersom de har et hjemme. Dette er ikke testet i det hele tatt…
  • For hovedkorps-musikanter er den spesielt streng på at en spiller riktig note. (Teknisk/musikkteoretisk vil den bare akseptere et avvik på opp til +/- 3 cent. Det kan hende dette er for strengt..?). Yngre musikanter har et enklere modus.
  • …dette betyr at instrumentet må være godt stemt for å lykkes med dette spillet. Dersom musikanten ikke har så mye erfaring med å stemme instrumentet, er det mange veiledninger for slikt på nettet.
  • Spillet fortsetter å vise noter helt til en bestemmer seg for å avslutte. Det kan være lurt å sette seg et mål, f.eks. å se om en kommer til 30 poeng, eller spille i 5 minutter og ser hvor mange toner en fikk tid til.
  • For viderekomne musikanter kan spillet også fungere som en improvisasjonsøvelse: hva er en interessant vei fra noten du er på til den neste spillet velger?

Da håper jeg dere musikanter har glede og nytte av dette eksperimentet! Hvilken avdeling i korpset får best streak, tro? 🙂

Gi oss grasrotandel!